Det nya betygssystemet skapar rättvisa
En ny betygsskala med fler betygssteg infördes i samband med den nya gymnasiereformen. Betygsystemet består nu av betygsstegen A-F, där A, C och E motsvarar de tidigare betygen G, VG och MVG, och F det tidigare IG. Betygen B och D fungerar som mellanting och bedöms till övervägande del, som skolverket uttrycker det. Med detta menas att en elev som exempelvis uppfyller alla kriterier för betyget C, och till övervägande del kriterierna för betyget A, får betyget B. I de fall då eleven har mycket hög frånvaro och det saknas bedömningsunderlag för hans/hennes kunskap ges ett streck istället för ett betyg. De kurser där eleven endast har ett streck kan inte ingå i en gymnasieexamen.
Det nya betygssystemet skapar enligt mig rättvisa till skillnad från det tidigare betygssystemet, där betygskriterierna sträckte sig så långt att de som med liten marginal klarade ett G, fick detsamma betyg som de elever som med stor marginal klarade ett G och nästan uppnådde VG. Hur rättvist är det egentligen att två elever med olika kunskaper och ambitioner får samma betyg, enbart för att antalet betygssteg är för få? Med det nya betygssystemet ökar en rättvis betygssättning, och varje kriterium blir dessutom viktigt, inte alla eller inget som det har varit med det tidigare systemet. Det finns vissa som är kritiskt inställda till det nya systemet och menar att ett enda snedsteg leder till ett lägre betyg, med tanke på att alla kriterier får en viktigare och större betydelse. Men samma sak gäller ju då en elev uppfyller kraven för betyget C och till övervägande del kraven för betyget A. Då får denna elev istället betyget B som är bättre än C, till skillnad från hur det hade varit i det tidigare systemet där en elev med betygen VG+ endast hade fått ett VG, med tanke på att plus och minus endast räknas muntligt och på pappret är betydelselöst.
Det finns även de människor som anser att det nya systemet utsätter elever för en större press än tidigare, men enligt mig har det ingen betydelse vilket betygssystem det handlar om – alla betyg sätter press på elever. De elever som vill ha toppbetyg utsätts för press oavsett vilket betygssystem det handlar om, och de som endast satsar på att bli godkända med det nya systemet istället får en ökad möjlighet till ett högre betyg.
Enligt vissa människor leder det nya betygssystemet till en ökad förvirring och osäkerhet hos både lärare och elever, samt att det är allmänt krångligt. Men jag tror att det är fullkomligt normalt att allt nytt som ersätter något som vi är vana, bekväma och trygga med uppfattas som krångligt till en början. Frågan är bara om vi människor tycker att det är värt att ta oss igenom den krångliga biten för att få ett likvärdigt och rättvist betygssystem?
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar