tisdag 13 december 2011

Ibrahim Abdulkadir

Skolan skall inte undervisa fakta bara utan kunskap i form av, bildning och grundvärde

Dagens skolor fokuserar allt mer på att förmedla fakta i en förhoppning om att ge barnen bästa möjliga utbildning men glömmer då att ta hänsyn till skolans ansvar att forma ansvarstagande och demokratiska samhällsmedborgare med en god moral. Skolan borde vara ett forum för diskussioner av etik och moral där barnens åsikter och uppfattningar prövas, sätts på prov och utmanas i syfte att utveckla deras sociala intelligens/kompetens. En skola som inte uppfyller detta ansvar är enligt mig inte berättigad rätten att undervisa våra barn då all deras iver efter faktaproducerande maskiner bidrar till att utveckla faktaproducerande inhumana monster. Kunskap och fakta i all ära men skolans ansvar är mycket bredare än så, det handlar om att utbilda vilket innebär ett kunskaps- och faktaförmedlande ansvar men så även en strävan efter att fostra och bilda våra barn till fungerande människor med goda ideal. Jag är väl medveten om att föräldrarna har det generella fostransansvaret men då barnen befinner sig i skolans miljöer en tredjedel av varje dygn vore det ett oerhört stort misstag att förneka eller förminska skolans del i detta ansvar.

Varje år går studenter ut i vuxenlivet utan att ha tillgodogjort sig de mest principiella och grundläggande människovärdena?

Detta är ett oerhört beklagligt faktum som vi inte längre får blunda för utan måste förändra genom ett brett engagemang. Vad betyder det egentligen att elever går ut skolan med godkända betyg om de hyser så starka åsikter att de önskar döden för sina samhällssyskon?

Det är ingen fråga som jag ämnar besvara i denna korta text men låt mig avsluta med följande citat från Phyllis Goldsteins (1999) bok där en man som överlevt koncentrationslägren reflekterar kring utbildning.

Dear Teacher:

“I am a survivor of a concentration camp. My eyes saw what no man

should witness:

Gas chambers built by learned engineers.

Children poisoned by educated physicians.

Infants killed by trained nurses.

Women and babies shot and burned by high school and college graduates.

So I am suspicious of education.

My request is: Help your students become human. Your efforts must never

produce learned monsters, skilled psychopaths, educated Eichmanns.

Reading, writing, arithmetic are important only if they serve to make our

children more human”.

Källor!

http://wwwc.aftonbladet.se/debatt/9902/26/debatt.html

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar