tisdag 6 december 2011

Förskolans verksamhet, en bra grundutveckling för ditt barn

Förskolans uppdrag handlar om att lägga grund för ett livslångt lärande. Barn söker kunskap och mycket av lärandet sker genom leken. Syftet med förskolan är att stimulera barnets utveckling och lärande samt erbjuda en trygg omsorg. Verksamheten ska förbereda barnet för fortsatt utbildning.



Förskolan är den verksamhet som inte tas på lika stort allvar som skolan kan man tycka. Det är en verksamhet där många kan uppleva att man mest springer runt, leker och stojar, och visst är det så! Men det finns oftast ett pedagogiskt syfte i allt som händer runtomkring. Om man tittar lite närmre till verksamheten kan man hitta en rad punkter som pedagogerna tillsammans utvecklat. Liksom skolan styr man upp det genom en läroplan som man följer, och utefter det försöker man tillgodose allt utifrån individen själv, alltså barnet. Förskolans uppdrag handlar om att lägga grund för ett livslångt lärande, att på ett ansvarsfullt sätt ta tillvara barnens vilja att utvecklas och växa till trygga ansvarsfulla människor.


Det finns en diskussion utomlands om att förskolan skulle vara mindre bra eller till och med skadlig för yngre barn. Det finns inga välgjorda studier som visar för att dra entydiga slutsatser. Hade förskolan haft några negativa effekter skulle man nog se det på äldre barn. I jämförelse med andra förskolor har vi i Sverige större tillgångar och bättre möjligheter, just därför är detta en stor diskussion utomlands.




I Sverige går de flesta barn i förskolan, då och då kan man få höra eller läsa i olika nyhetskällor huruvida bra verksamheten egentligen är. Många kritiker hävdar att förskolan kan vara skadligt de första levnadsåren men studier visar där man har granskat åtta förskolor med hög kvalité att barn som gått i förskola får fler positiva effekter under skolåren, bättre skolprestation och bättre social skolanpassning. Nu förtiden ställer man inte frågan om det är bra eller inte med förskolan utan det som avgörs är kvalitén. I en förskola med låg kvalité kan man spekulera om känsliga barn far illa, eller om man följer läroplanen som den ska. Här i Sverige lägger vi stor vikt vid den sociala delen. Det viktigaste är att ha ett bra förhållningssätt till barnet, att de har en lyhördhet och är uppmärksamma.


Reggio Emilia är ett pedagogiskt arbetssätt som bygger stark tro i barnets möjligheter, där man har en djup respekt för barnet samt en övertygelse om att barnet föds rika och intelligenta. Man sätter barnet behov i utgångspunkt. Många förskolor i Sverige har därför valt att inspireras efter Reggio Emilias verksamhet som från början grundades i en liten del av Italien.




Bildkälla:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar